Sommarstället

Jag gillar att det är ljusa rullgardiner så jag vaknar av ljuset och hör fåglarna kvittra och att farmor står i köket och bankar med disken som ingen orkat ta tag o kvällen innan. Det är väldigt nära till sjön men brukar ändå ta farfars gamla cykel som knappt håller ihop bara för att komma före de andra ner till stranden. Att gå barfota från stranden till kiosken som är 20 meter bort för att sedan komma tillbaka med en glass som alla getingar är ute efter. Att höra pappas röst säga: Nu är du väl allt bra löjlig när han ser att jag hoppar runt för att få den att försvinna.

Men när pappas röst helt plötsligt låter argare när han säger till mig för andra gången känns det inte alls bra. Glassen smälter, rinner ner på handen och breder ut sig i det nu inte alls lika gröna gräset. Jag böjer mig ner för att ta en servett och trampar på getingen som ligger och kalasar på min glass. Sommarstället som kändesbra blev raka motsatsen. Helt plötsligt stör jag mig på att jag vaknade av att farmor stod i köket och bankade med disken och att rullgardinerna var så ljusa att jag vaknade av mig själv. Mitt i den tanken går solen ner. Det blir kallt, grått och hela himlen öppnar sig. Jag springer till cykeln och upptäcker att all luft i framhjulet har åkt ur.

Men som en slump står farfar bakom mig med en cykelpump. I samband med att mina mungipor börjar dra sig uppåt i ett leende slutar det bara att regna. Värken från getingsticket är helt borta och jag känner lycka. Jag pumpar däcket och tar cykeln till kiosken för att undvika gruset under fötterna. Jag köper mig en ny glass. Denna gången bestämmer jag mig för att stanna inne i kiosken och äta glassen. Det är ju lika bra. I takt med att jag tuggar i mig min magnum känner jag åter igen att här, här vid mitt sommarställe är allting bra. Det är en vacker plats och det luktar inte alls som hemma. Doften av gödsel. fågelskit och varm sommarvid möter min näsa. Men vet ni va? Det är underbart.

Karin Andersson, Jm2

Tanken med texten är att den är uppdelad i 3 stycken. Första stycket beskriver jag en plats som är vacker, men i mitten händer någonting och jag gillar inte alls den här platsen längre, och i slutet så njaaa, händer det något igen och platsen blir underbar igen. Skoluppgift!



Kommentarer
Postat av: Jens!

Låter underbart det där riktigt grymt skrivit med lär ju bli mvG! <3

2009-05-07 @ 16:53:30
URL: http://kariinmarie.blogg.se/
Postat av: Karin <3

hahah du är söt. tack så mycket (:

Det är abra en övning , inget som betygssätts ;D haha ska skriva en novell som nästa uppgift, typ så här fast om en helt annan sak.

love

2009-05-07 @ 16:58:18
URL: http://kariinmarie.blogg.se/
Postat av: Anna

Bra karin :D <3

2009-05-07 @ 17:09:17
URL: http://otroligtochtrivialt.blogg.se/
Postat av: Anna

uppdatera karin ;D <3<3<3

2009-05-14 @ 21:07:36
URL: http://otroligtochtrivialt.blogg.se/
Postat av: Anna

det var längesedan du hade håret så. Det är asfint :D

2009-06-06 @ 11:05:42
URL: http://otroligtochtrivialt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback